Bir Brandweek İstanbul’un ardından geleceğin pazarlama köşeleri

indir

Vodafone sponsorluğunda pazarlama ve iletişim endüstrisi için Türkiye’nin en büyük marka ve pazarlama buluşması olan ve bu yıl dördüncüsü gerçekleşen Brand Week İstanbul’a iş dünyasından, birçok farklı sektörden yaklaşık 8 bin kişi katıldı.

Katılamayanlar ise, anlık sosyal medya canlı yayınları ile tüm katılımcıları takip etme fırsatı buldular.

Benim ilgimi çeken sunumların başında, Crimson Hexagon Baş Veri Bilimcisi Aykut Fırat’ın “Sosyal Veririnin Evrimi” sunumu oldu. Crimson Hexagon, Boston merkezli bir veri analitik şirketi. Twitter, Instagram ve Facebook gibi platformların verilerini depoluyor. Bu verileri analiz ediyor. Müşterileriyle, analiz ettikleri bu verileri paylaşıyor. Bu hizmetle, müşterilerinin kendi ürün ve hizmetlerini iyileştirmesine olanak sağlıyor.

Sosyal medya, aslında tüketici görüşlerinin sınırsız olarak aktarıldığı tek ve en büyük veri kaynağı. Şirketler, bu kaynaktan elde edilen verileri marka yönetiminde, dijital pazarlamada, kurumsal iletişimde, müşteri hizmetlerinde, müşteri / alışveriş alışkanlıkları ile içgörü elde etmede ve ürün geliştirmede yoğunluklu olarak kullanıyorlar.

Sunumdaki örneklerden biri Amerikalı tahıl gevreği markası Cheerios’un yürüttüğü bir kampanyayla ilgiliydi. Cheerios markası, kendi müşterilerinin hangi konularla ilgilendiğini veri analizi ile detaylıca inceliyor. Bu ilgi alanlarından “parenting” (Ebeveyn) kavramının dikkate değer olduğunu fark ediyor. Sonrasında da, “Nasıl Babalık Yapılır?” diye Türkçeleştirilebilecek olan #howtodad başlığı ile bir kampanyayı öncelikle Kanada’da ve arkasından ABD’de başlatıyor.

Elde ettiği veriler ışığında kampanya müziği olarak R&B müziğini tercih ediyor. Dijital pazarlama kampanyasına, bir futbol maçı ile başlıyor. Kampanya çok övgü alıyor. Katılımcılar, kampanyayı dahiyane, etik ve başarılı buluyor. Kampanyayı gülünç ve eğlenceli bulanlar çoğunluktayken, babaların “Multitask” (çok fonksiyonlu) süper kahramanlar ve sorumlu bireyler olarak gösterilmesi çok takdir topluyor.

Sunduğu verilerden etkilendiğim ikinci sunum ise, Sabancı Üniversitesi Mühendislik ve Doğa Bilimleri Fakültesi Öğretim Üyesi Dr. Sait Ölmez’in “Büyük Veri ile Yeni Dünya” sunumuydu. Bu sunumda Netflix’in dijital dizi sektöründe devrim yaratan House of Cards dizisinin yaratılış sürecinde kullandığı veri analizi örneği etkileyiciydi.

IMDB reytingi 9.0 olan House of Cards dizisi, 1 Şubat 2013 tarihinde yayınlanıyor. 275 bin seyirci ile anında hit oluyor. Örnek, bu dizinin başarısının büyük veri analizi ile şans olmadığını ispat ediyor. Netflix’in iş modeli, yeni müşteri bulmaya ve eldeki müşteriyi korumaya odaklanmış durumda. Bu iş modelinde müşteriyi iyi tanımanız gerekiyor. Bu vizyonla, 80 milyon abonenin günlük ürettiği 500 milyon abone eylem kaydı tutuluyor. (Neyi, nerede, ne zaman, hangi cihazla, hangi sıklıkla, hangi bölümleri geri sararak izlediler?)

House of Cards yayınlanacak bir platform aradığında, Netflix, iki sezon için 100 Milyon Doları hemen ödüyor. Nasıl mı?

Bu dizinin yönetmen koltuğunda “Seven” ve “Fight Club”’ın yönetmeni olan David Fincher, başrolde ise Kevin Spacey vardı. Netflix, izleyicisinin oluşturduğu verileri incelediğinde, izleyicisinin bu ikiliyi çok beğendiğini hemen fark etti. Aynı izleyici grubu, House of Cards’ın İngiliz versiyonunu da çok beğenmişti.

Netflix, filmin promosyon aşamasına gelindiğinde başarılı olmuş film afişlerini incelemeye başladı. Daha önce başarılı olan 2010 yılı yapımı Macbeth filminin afişi esas alındı. Renk kırılımları ve afişin tasarımı birebir bu afişe benzer bir şekilde kurgulandı. Her iki afişte de siyah bir fonun önünde elleri kanlı iki orta yaşlı adam bulunmaktaydı. (Netflix, doğru tasarlanmış bir afişin, bir diziye %20 daha fazla seyirci getirdiğini tespit etmişler.)

Sahip olduğunuz veriden katma değer üretebilmek için elinizde büyük fırsatlar var. Farkında mısınız?

 

Reklamlar

Bir Cevap Yazın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Google+ fotoğrafı

Google+ hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Connecting to %s