“Ulan İstanbul, sen mi büyük yoksa internet mi?” – (Uzun versiyon) Digital Age Mart Sayısı

Ulan_İstanbul_KanalD_dizisi

Şubat ayının ilk haftalarında, Türk televizyon tarihinin en önemli “denemelerinden” birinin duyurusu sosyal medyaya şu şekilde düştü:

“… Ulan İstanbul, TV’den internete geçen ilk dizi olacak. Bu, televizyon sektörü için önemli bir gelişme ve yenilik. Proje tutarsa, ekranda yayın şansını kaybeden diziler internet üzerinden seyirciyle buluşmaya devam edebilecek. “Ulan İstanbul”’un 16 Şubat’ta kanald.com.tr’de yayınlanacak ilk bölümü, ücretsiz olacak. 23 Şubat’tan itibaren ise seyirci, bölüm başına 1,99 lira ücret ödeyerek diziyi izleyebilecek…”

Acaba öyle mi olacak?

Günümüzde, internette dizi seyretmenin bir davranış biçimi oluştu. Dünyada, sadece dijital ortamlarda yayınlanan diziler popüler olmaya başladı. Bu girişimlerin lideri dünyanın üyelik temelli en büyük online film ve dizi kiralama hizmetini dijital olarak sunan ve artık Küba’ya da açılan Netflix…

40 ülkede 50 milyondan fazla üyesi olan Netflix, aylık 1 milyar saat izlenme süresi ile Kuzey Amerika’nın internet trafiğinin %34’ünü tek başına oluşturuyor. Yayınına erişim olan ülkelerde, binden fazla cihazı destekliyor.

Netflix’in hikâyesi, 1999 yılında posta ile DVD gönderme ile başlıyor. Amerika’nın DVD kiralama zincir marketi Blockbuster ile yaşanan acı rekabet sonrasında elde edilen piyasa galibiyeti ve 2007 yılında online yayıncılığın/kiralama hizmetinin büyümesi ile devam ediyor.

Netflix’i bu kadar başarılı kılan şeyin ne olduğunu anlarsak, dizi sektörümüzün online mecralarda yaşama şansı olup olmadığını da anlarız.

Netflix’in üyeleri, istedikleri filme veya diziye, kendi belirleyecekleri bir abonelik ücreti ile erişebiliyorlar. Netflix, “içerik” yatırımını, elindeki üye profilini okuyarak, onları yakından takip ederek yapıyor. Sadece Netflix’te yayınlanan “House of Cards”, “Marco Polo” ve “Orange is the New Black” gibi dizilerin internet profiline uygun bir kültürle sunulması başarıyı da beraberinde getiriyor:

  • Yeni bir kültür haline gelen “dizi seyretme oburluğu” (bir dizinin, birden fazla bölümünü arka arkaya aynı gün içinde seyretme),
  • Kiralama mantığı (bir dizinin bütün bölümlerini aynı anda kiralayabilme),
  • Film ve dizi bulmak için üretilmiş arama motorunun basitliği ve kullanıcı dostu olması (bir üye, aradığı filmi veya diziyi saniyelerle ifade edilen sürede bulabiliyor),
  • Marka vaadi ve dizilerin yarattığı WOMM ( kulaktan kulağa pazarlama) değerinin yüksekliği,
  • Fiyatlama ve erişim seçeneklerindeki çeşitlilik (yapılan anlaşmalarla en uygun fiyatları sunabilme kabiliyeti)
  • Erişim hızı ve kalitesi (sürekli değişen kodlar, güncellenen altyapı ve bulut teknolojisinin tüm imkânlarından faydalanma)

Ulan_İstanbul_36ıncı-bölüm

Bu karşılaştırma biraz acımasız oldu, biliyorum.

Ama, dijital mecralara sahip olunduğu için bir fırsat yaratma hedefiyle, ekrandaki bir diziyi konvansiyonel mantıkla ve kültürle (aynı saatte, haftalık yayın, vb.) online mecralara sunmak, “Ulan İstanbul” dizisine yapılan büyük bir haksızlık. “Ekranda yayın şansını yitiren” dizi algısı ile başlamak çok riskli.

Aylık 8 TL karşılığında bir dizinin 4 bölümünün izlenmesini beklemek, fiyatlama açısından bakıldığında, pahalı bir başlangıç olacağı izlenimini veriyor. Hele bu hizmete “ekranda şansını yitiren” birkaç dizi daha eklediğinizi düşünün… Dizinin gelirinin karşılanmadığı durumlarda, “hızlı final” için ödeyeceğiniz, riske edilmiş bir para neredeyse aylık 20 TL’yi bulabilir. Şu an kaç bölümün “garanti” yayınlanacağı belirsiz.

Keşke Kanal D, kendi “kiralama” hizmetinin altyapısını çok önceden başlatıp, bu diziyi de hizmetin kitlelere ulaşması için bir lansman aracı olarak kullansaydı…

Yine de çok önemli ve kritik bir deneme… Kanal D’yi aldığı bu lider pozisyondan dolayı kutlamak gerekir. Ancak, işin ruhu ve kültürü açısından bazı şeyler eksik gibi geliyor. Belki de bu başlangıç, ileride bu eksiklerin giderilmesi için önemli tecrübeler kazandıracaktır.

Sonuçta göreceğiz; Ulan İstanbul, sen mi büyük yoksa internet mi?

Reklamlar

Bir Cevap Yazın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Google+ fotoğrafı

Google+ hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Connecting to %s