“Yeni Normal” ve yıkılan Berlin Duvarı

Kırılma anı dendiği zaman Türkiye’de Avrupa Birliği konusunda söz sahibi dostum Can Baydarol’un bizim strateji okulunda verdiği derslerde anlattığı 1989 Berlin Duvarı’nın yıkılması sonrasında bu tarih öncesindeki anlamını yitiren uluslararası ilişkiler dersleri ile ilgili verdiği örnek aklıma gelir. Can diyor ki; “1989 öncesinde soğuk savaş üzerine kurulan bir dış politika ve tehdit temelinde eğitim görmüş olan öğrenci, duvar yıkıldıktan sonra tüm bu öğrendiklerini yenilemeli”

Uluslararası ilişkiler eğitimindeki yeni normali düşünsenize…

Dostlarıma bu blog’dan bahsettiğim zaman, bazıları “yeni normal” kavramının hep paketlenmiş bir kavramlar bütünü olduğunu söylediler. Ancak 2001 krizinden sonra İstanbul trafiğindeki araç sayısındaki azalmadan tutun da, “kene paniği” ile piknik yapması yasaklanan halkın girdiği depresyona kadar her afet kalıcı etkisi ile geliyor.

Son yarım yüzyılın en dehşet durgunluğu da insanoğlunda kalıcı değişimlere yol açacak.

Uzmanlar bu değişimlerin, diğer adıyla, yeni normalleşmenin iyi de, kötü de olabileceğini söylüyorlar. Şöyle ki; ABD’de işini kaybetmiş bir gazetecinin, bu boşluğu fırsat bilip Pasifik turuna bisikleti ile çıkmaya başlamasının ardından düzenli tuttuğu blog’una sponsor bularak, yazılarını bu sponsor için yazması gibi. Ya da uzun zamandır içinde bir tutku olan DJ’liğe geçiş yapan kadın broker gibi…

Bunun tam tersi örneklerden de bahsetmek mümkün… İşini kaybettiği için arabada yatan insanlardan, sefalet çeker bir duruma düştüğü için dostlarına muhtaç olan insanlardan da bahsedebiliriz.

Bazı profesyonellerin kariyer hırsında azalmalar tespit edildiği biliniyor. İş güvencesi ve emeklilik dönemi korkusunun yarattığı depresyondan kurtulmak için, yaşanan bu krizin ardından sürekli kariyerinde yükselmek isteyenler, şimdilerde “Ne yaparsak yapalım, bir gün işsiz kalabiliyoruz. Neden kendimizi hayattan soyutlayıp, bu kadar kendimizden çalalım ki?” diyorlar.

Küresel ısınma rüzgârlarını arkasına alan yüksek egolu insanlar, bu yolla etrafa karşı ısınma ve aydınlatma maliyetlerini bahane etmeden, aslında hesap-kitap sonucu daha küçük metrekareli evlere taşınmanın yollarını arıyorlar. Ailesinden uzak yaşayan bekâr profesyoneller, şimdilerde tekrar ana kucağına ve sıcak çorbalı masalara geçiş hazırlıkları yapıyor.

Baktığınızda, elinizdeki müşteri veri tabanına göre bir eve dağıttığınız broşür için bile artık bu veri tabanınızı yenilemeniz gerekiyor. Çünkü bu evde artık bildiğiniz yaşlı bir çift değil, onların otuzlu yaşlardaki oğlu da kalıyor.

Yukarıdaki örneklere baktığınız zaman, reklam, iletişim, tüketici davranışları üzerine çalışanların yeniden tüm bildiklerini gözden geçirmeleri gerekiyor. Teknolojik gelişmelerin körüklediği iş yapış biçimlerindeki değişim eğilimi, şimdi küresel kriz ve büyük durgunluğun ardından yeni bir rota belirleyecek kendine.

Bu rotanın kokusunu iyi alıp, hazırlıklarınızı ona göre yapmalısınız.

Berlin Duvarı yıkıldı. Artık önceden bildiğiniz her şey anlamını yitirdi.

Reklamlar

Bir Cevap Yazın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Google+ fotoğrafı

Google+ hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

w

Connecting to %s